Algemene Voorwaarden Consult

Artikel 1 – Definities

Voedingsdeskundige:

De natuurlijke of rechtspersoon, hierna te noemen de ondernemer, die zijn bedrijf maakt van het uitwerken van een voedingsadvies van een dier en lid is van de Vereniging Landelijke Organisatie Dibevo te Amersfoort.

Consument:

De natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf en die met de ondernemer een overeenkomst aangaat of wil aangaan.

Dier:

Het huisdier van de consument, waarvoor een consult wordt/is afgesloten.

Voedingsadvies:

De overeenkomst tussen de ondernemer en de consument, waarbij de ondernemer zich verplicht een advies uit te schrijven/te bespreken tegen een door de consument te betalen prijs.

Overeenkomst op afstand:

Elke overeenkomst waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand, waarbij de ondernemer het systeem tot daartoe heeft georganiseerd.

Reservering:

De afspraak tussen de ondernemer en de consument om het consult tot stand te laten komen tegen het op moment van het aangaan van de overeenkomst geldende tarief.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument met betrekking tot het geven van een voedingsadvies voor het dier.

Artikel 3 – Het aanbod

  1. De ondernemer brengt een aanbod mondeling, dan wel schriftelijk/elektronisch uit.
  2. Het aanbod omvat in elk geval de volgende onderdelen:
    • Het moment waarvoor de gevraagde overeenkomst geldt;
    • De prijs en de wijze van betaling hiervan;
    • De gevallen waarin de overeenkomst kan worden geweigerd;
    • De vermelding van het bestaan van de op de overeenkomst van toepassing zijnde algemene voorwaarden.
  1. Het schriftelijke/elektronische aanbod gaat vergezeld van een exemplaar van deze Algemene Voorwaarden.

Artikel 4 – De overeenkomst

  1. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod.
  2. Na totstandkoming van de overeenkomst ontvangt de consument schriftelijk of langs elektronische weg een bevestiging hiervan, eventueel in de vorm van een factuur.

Artikel 5 – De prijs en prijswijziging

  1. De prijs de die consument moet betalen wordt vastgelegd in de gesloten overeenkomst. De prijs omvat het voedingsadvies voor één gastdier en de verschuldigde btw.
  2. Optredende prijswijzigingen tussen het moment waarop de overeenkomst wordt gesloten en het moment waarop deze wordt uitgevoerd zijn niet van invloed op de overeengekomen prijs.
  3. Het tweede lid is niet van toepassing op prijswijzigingen die uit de wet voortvloeien, zoals verhoging van de btw.

Artikel 6 – De betaling

  1. Bij het tot stand komen van de overeenkomst dient de daarvoor aangegeven prijs volledig te worden voldaan.
  2. Het vervroegd beëindigen van de overeenkomst door de consument geeft geen recht op gedeeltelijke teruggaaf van de prijs, tenzij partijen anders overeengekomen zijn.
  3. De consument ontvangt een bewijs van betaling van de ondernemer.

Artikel 7 - De bedenktijd

Bij het aangaan van de overeenkomst heeft de consument geen bedenktijd. 

Artikel 7 – De annuleringsregeling

Bij annulering voor de consument gelden voor deze de volgende betalingsverplichtingen:

  1. Annulering tot 24 uur voor ingaan van de overeenkomst: volledige bedrag met mogelijkheid voor het inplannen van een nieuwe datum zonder dat hier extra kosten aan zijn verbonden.
  2. Annulering binnen 24u voor ingaan van de overeenkomt: volledige bedrag.

Artikel 8 – Rechten en plichten van de ondernemer

  1. De ondernemer verplicht zich om conform de gesloten overeenkomst gedurende de overeengekomen afspraak het overeengekomen voedingsadvies te verlenen op een wijze, zoals een vakbekwame ondernemer betaamt.
  2. De ondernemer zal zo veel mogelijk rekening houden met de individuele wensen van de consument ten aanzien van het voedingsadvies voor het dier. Voor zover die wensen afwijken van de gebruikelijke gang van zaken, worden deze schriftelijk vastgelegd en ter kennis gebracht van een ieder die betrokken is bij het voedingsadvies voor het dier.

Artikel 9 – Verantwoordelijkheid en plichten van de consument

  1. De consument moet, uiterlijk bij aanvang van de overeenkomst aan de ondernemer alle gevraagde informatie verstrekken, die van belang is voor een goed en verantwoord voedingsadvies. Dit zo veel mogelijk onder overlegging van de op die informatie betrekking hebbende documenten.
  2. De consument is aansprakelijk voor de gevolgen wanneer de ondernemer schade ondervindt als gevolg van het niet vermelden van gegevens of het verstrekken van onjuiste gegevens over het dier, tenzij dit de consument niet is toe te rekenen.

Artikel 10 – Gevolgen van het niet nakomen van de overeenkomst

  1. Indien de consument zich zonder bericht niet op de in de overeenkomst overeengekomen afspraak meldt, is de ondernemer:
    • Niet verplicht om het gereserveerde moment voor het voedingsadvies nog langer voor de consument beschikbaar te houden;
    • Gerechtigd om het volledige bedrag van de overeenkomst voor het gereserveerde moment voor het voedingsadvies in rekening te brengen.
  1. Voor het geval er geen ruimte meer is op het moment dat de consument zich op de in de overeenkomst overeengekomen afspraak meldt, is de ondernemer verplicht zorg te dragen dat het volledige bedrag van de overeenkomst binnen 14 dagen na het tijdstip van aanmelden wordt gerestitueerd op de door de consument daarvoor aangegeven rekening. De consument wordt hiervan op de hoogte gesteld.

Artikel 11 – Aansprakelijkheid

  1. De ondernemer is tegenover de consument aansprakelijk voor de schade die het gevolg is van een tekortkoming die aan hem of aan personen in zijn dienst, dan wel aan personen die in zijn opdracht incidenteel werkzaamheden verrichten, is toe te rekenen. Voor een vergoeding van de schade die het gevolg is van de tekortkoming van de ondernemer of aan de personen in zijn dienst, komt de consument in aanmerking mits de consument binnen 30 dagen nadat de schade is ontstaan deze schriftelijk aan de ondernemer kenbaar maakt. De schadevergoedingsverplichting is beperkt tot ten hoogste het bedrag van de factuurwaarde van de door de ondernemer geleverde dienst.
  2. De ondernemer zal de consument of de eventueel door hem aangewezen contactpersoon, in geval van onvoorziene omstandigheden, hiervan zo spoedig mogelijk in kennis stellen.

Artikel 12 – Klachten

Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven bij voorkeur schriftelijk of elektronisch tijdig doch uiterlijk binnen 14 dagen na het verstrijken van de overeenkomst worden ingediend bij de ondernemer. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de consument zijn rechten verliest.

Artikel 13 – Geschillen

  1. Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van de overeenkomst kunnen zowel door de consument als door de ondernemer worden voorgelegd aan de Dibevo Geschillencommissie Gezelschapsdieren, Postbus 94, 3800 AB Amersfoort.
  2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn klacht eerst bij de ondernemer heeft ingediend.
  3. Leidt de klacht niet tot een oplossing dan heeft de consument 3 maanden, na de datum waarop de consument de klacht bij de ondernemer indiende, de tijd om deze klacht schriftelijk of in een andere, door de Geschillencommissie te bepalen vorm bij de Geschillencommissie aanhangig te maken.
  4. Wanneer de consument een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de ondernemer een geschil aanhangig wil maken bij de Geschillencommissie, moet hij de consument vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De ondernemer dient daarbij aan te kondigen, dat hij zich na het verstrijken van de genoemde termijn vrij zal voelen het geschil bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken.
  5. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van het voor haar geldende reglement. Op verzoek wordt dit reglement toegezonden. De beslissingen van de Geschillencommissie hebben het karakter van een bindend advies. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding (het zogenaamde klachtengeld) verschuldigd.
  6. Uitsluitend de rechter dan wel de hierboven genoemde Geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen.

Artikel 14 – Nakominggarantie

De Vereniging Landelijke Organisatie Dibevo staat voor de consument borg voor de nakoming van het door de Geschillencommissie gewezen bindend advies.